כאב וסרטן

כאב סרטן וניהולו

אמנם לא כל חולות הסרטן חוות כאב, אך כאחד מכל שלושה אנשים העוברים טיפול בסרטן יסבול ממנו. כאב סרטן יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כמו כאב עמום או דוקר. כאב עשוי להיות קבוע או להופיע לסירוגין, ועוצמתו יכולה לנוע בין קל לחמור.

שליטה בכאב היא חלק חשוב מתוכנית הטיפול בסרטן שלך. כיוון שהכאב יכול לפעמים להיות יותר נסבל ולפעמים עז יותר, ייתכן שתזדקקי מדי פעם לתרופות חזקות יותר או לגישות שונות כדי לשלוט בכאב. 

הצוות הרפואי שלך יעזור לך לשלוט בכאב, על סמך התסמינים שלך והגורם לכאב.

ספרי לצוות שלך על כל כאב שמתעורר. ניסיון "להתמודד עם" הכאב יכול להקשות על המסע שלך, כאב מתמשך מתיש את הגוף והנפש. טיפול יעיל בכאב יכול לעשות הבדל גדול בחיי היומיום שלך, כמו גם לשפר את מצב הרוח שלך, לעזור לך לישון טוב יותר ולהעלות את רמות האנרגיה שלך.

ישנם גורמים שונים לכאב אצל נשים שעוברות טיפולים לסרטן. גורמים נפוצים לכאב כוללים:

כאבים הנובעים מהסרטן – כאב סרטן נגרם לרוב כשהגידול גדל לתוך הרקמה הקרובה או הורס אותה. כשהגידול מתרחב הוא עלול להפעיל לחץ על עצבים, עצמות או איברים אחרים, וכך לגרום לכאב. מיקום הגידול יכול להשפיע על רמת הכאב שאת חווה. כאב יכול להיגרם גם מחומרים כימיים המופרשים באזור הגידול. 

כאבים הנובעים מהטיפול – טיפולים כמו כימותרפיה, הקרנות או ניתוחים עלולים לגרום לכאב.

סיבות נוספות – לפעמים הכאב אינו קשור לסרטן או לטיפול בו, לדוגמה כאבי ראש או מתיחות שרירים.

  • כאב מתפרץ (Breakthrough pain, Flair pain) – כאב שמופיע לרוב בחולים הסובלים מכאבים כרוניים. מדובר בכאב שמחריף באופן חד וחולף לאחר פרק זמן קצר. צורת ההופעה ומיקום הכאב יהיו לרוב זהים. הסיבות לכאב מתפרץ יכולות לכלול את הסרטן עצמו, השפעות של הטיפול או פעולות מסוימות כמו הליכה או התלבשות. לפעמים, זה מתרחש ללא כל סיבה נראית לעין.

  • כאב נוירופתי (עצבי) – כאב שנובע מלחץ על עצבים, לחץ על חוט השדרה, או נזק עצבי. הוא יכול להופיע כתוצאה מניתוח, כימותרפיה או הקרנות, ומתואר כצריבה, שריפה, חוסר תחושה או תחושה של משהו זוחל מתחת לעור. לאחר הטיפול, הכאב הנוירופתי עלול להפוך לכרוני.

  • כאב סומטי (עצם) – כאב שמתרחש כאשר הסרטן מתפשט לעצמות, והתאים הסרטניים פוגעים ברקמת העצם. הכאב מתואר כעמום או פועם.

  • כאב קרביים (רקמות רכות) כאב שמשפיע על האיברים הפנימיים או השרירים, כגון כאבי גב כתוצאה מנזק לרקמת הכליות. לפעמים קשה לאתר את המיקום המדויק של הכאב, ולעתים קרובות הוא מתואר כחד, עוויתי או פועם.

כאב מופנה – כאב המורגש במיקום מרוחק ממקורו. הקרנת כאב נובעת מלחץ על עצבים שנמשכים עד למקום אחר, וכך תחושת הכאב מורגשת במקום המרוחק, ולא באזור שממנו הוא התחיל.

בחלק מבתי החולים יש מומחי כאב ומרפאות כאב. הכאב שלך ינוהל על ידי צוות מולטידיסיפלינרי שיכול למנות את הרופא שלך או מומחה לטיפול פליאטיבי, ומומחים נוספים כמו אחות, מטפלת בדיקור, רוקח, מנתח, פסיכיאטר או פסיכולוג. גם לקופות החולים יש מרפאות כאב, לכן כדאי להתייעץ עם מרפאת האם של קופת החולים שלך לאן אפשר לגשת.

פרקטיקות שאינן תרופות נקראות לעתים קרובות רפואה משלימה, רפואה אינטגרטיבית ורפואה הוליסטית. כמה דוגמאות לשיטות שיכוך כאב טבעיות כוללות:

עיסוי, לחיצות

דיקור סיני הוא טכניקה של החדרת מחטים דקות מאוד בעובי שערה לנקודות ספציפיות בגוף. דיקור יכול לעזור להקל על אי נוחות וכאב. 

ביופידבק היא טכניקה שעוזרת לך ללמוד כיצד לשלוט בפונקציות כגון פעימות לב, לחץ דם ומתח שרירים כדי להפחית כאב. 

הסחת דעת היא טכניקה שיכולה לעזור לך להסיר את תשומת הלב שלך מהכאב על ידי התמקדות במשהו אחר, כגון האזנה למוזיקה, הליכה בחוץ או צפייה בסרט.

דמיון מודרך, הנקרא גם הדמיה, הוא טכניקה שבה מתמקדים בסצנות חיוביות, תמונות או חוויות כדי להפחית את הכאב.

היפנוזה היא מצב דמוי טראנס של הרפיה עמוקה שניתן להשתמש בה כדי להקל על הכאב. 

מדיטציה יכולה לעזור להרגיע את הנפש ואת הגוף שלך, וכך לשפר את תחושת הרווחה הכללית שלך ולהפחית את הכאב. 

נשימות והרפיה

מתן גירוי חשמלי לעצבים (באמצעות מכשיר הנקרא "טנס" – TENS)

חימום או קירור של האזור

שיטות רפואה אינטגרטיביות אלו ואחרות זמינות בקהילות ובבתי חולים. יש גם תוכניות מקוונות. בקשי מהצוות הרפואי שלך להציע את האפשרויות הטובות ביותר עבורך.

אין ליטול תרופות ללא התייעצות עם הרופא המטפל, לחלק מהתרופות נגד כאב יש מרכיבים העלולים להתנגש עם הטיפול.

לא רצוי להשתמש בתרופות נגד כאב באופן מתמשך ותמיד כדאי להיות מלווה על ידי מומחה כאב.

סוגים שונים של תרופות נגד כאב (הנקראות גם משככי כאבים) משמשים לשלוט בכאב. הרופא שלך יסביר איזו תרופה מומלצת עבורך, מתי לקחת אותה ובאיזה מינון. חשוב גם ללמוד על תופעות הלוואי וכיצד לטפל בהן.

  • למדי מה את יכולה לעשות כדי לנהל את ההשפעות הפיזיות והרגשיות של כאב הקשור לסרטן. 

  • קחי את כמות התרופה שנקבעה, בזמן שנקבע. אם אינך בטוחה מתי בדיוק לקחת את תרופות הכאב שלך, תשאלי את הרופא או הצוות הרפואי שלך. אין ליטול תרופות אם את לא בטוחה!

  • אל תחכי עד שהכאב שלך יהיה בלתי נסבל לפני נטילת תרופות נגד כאבים. אם את מחכה לקחת את התרופה שלך, עשויי לקחת יותר זמן רב לכאב להיעלם. לשלוט בכאב היא לעצור אותו מלהתחיל או למנוע ממנו להחמיר.

  • ספרי לרופא שלך אם התרופה לא עובדת. ייתכן שיהיה צורך לשנות את סוג התרופה או את המינון שאת נוטלת.

  • לעולם אל תפסיקי לקחת את תרופות הכאב שלך מבלי לדבר תחילה עם הרופא שלך. נטילת פחות תרופות נגד כאב ממה שהרופא שלך רשם או הפסקת התרופה בפתאומיות עלולה לגרום למצב הנקרא גמילה. תסמיני הגמילה עשויים לכלול חרדה, הזעה, בחילות והקאות.

  • לפעמים הגוף שלך מתרגל לתרופה והיא כבר לא עובדת כפי שעבדה לראשונה. מדובר בתופעה שנקרא "סבילות לתרופות", וכדי להתגבר עליה ניתן לרשום תרופה נוספת, או להחליף את הטיפול לתרופה מסוג אחר.

חשוב לשאול לגבי תופעות הלוואי שתרופות נגד כאב עלולות לגרום כדי שתדעי למה לצפות וכיצד לטפל בהן. תופעות הלוואי השכיחות של תרופות לכאב כוללות עצירות, נמנום, בחילות או הקאות. חלק מאלה עלולים להיעלם ככל שהגוף שלך מתרגל לתרופת הכאב. שוחחי עם הרופא שלך כדי ללמוד על כל תופעה שבגללה צריך לפנות לטיפול חירום או להתקשר למוקד לגביהן.


אנשים עם סרטן צריכים לעתים קרובות ליטול תרופות כאב חזקות, כגון אופיואידים. תשאלי את הצוות הרפואי שלך לגבי סבילות לסמים, תלות פיזית והתמכרות, במיוחד אם קיבלת מרשם לאופיואידים כדי לשלוט בכאב.

סבילות לתרופות היא מצב שקורה כאשר הגוף שלך מתרגל לתרופות. אם את מפתחת סבילות לתרופות, הרופא שלך עשוי להגדיל את המינון או לרשום תרופה אחרת לכאב.

תלות גופנית היא מצב בו אדם נוטל תרופה לאורך זמן, ואם התרופה מופסקת בפתאומיות, או שהמינון מופחת משמעותית, מופיעים תסמינים גופניים לא נעימים שנובעים מכך שהגוף התרגל לרמה מסוימת של התרופה. תלות פיזית יכולה להתפתח על רקע שימוש כרוני בתרופה, גם אם נלקחת לפי ההוראות.

התמכרות כרוכה בהתנהגות כפייתית של חיפוש סמים וחוסר יכולת להפסיק לקחת את הסם, למרות השלכות מזיקות כמו אי עמידה בהתחייבויות למשפחה, לחברים או למקום העבודה. דעו שהתמכרות יכולה לקרות לכל אחד, ללא קשר לגיל, גזע או רמת הכנסה. לעיתים קרובות אנשים עם סרטן חוששים מהתמכרות לתרופות נוגדות כאב. דעי כי צורך במינון גבוה יותר של תרופות נגד כאב, או הופעת תסמינים לאחר הפסקת התרופה או הורדת המינון, אינם זהים להתמכרות שכולל גם מרכיב התנהגותי. 

במידה ואת צריכה תרופות נגד כאב, הרופא שלך ירשום בקפידה את התרופות ויפקח עליך, כך שהכאב שלך יטופל בצורה בטוחה. תוכנית השליטה בכאב של כל מטופלת מותאמת לה באופן אישי.

בהתבסס על התיאור שלך של הכאב, הסימפטומים שלך, הבדיקה הגופנית ולפעמים בדיקות הדמיה, הרופא שלך ימליץ על תוכנית לשליטה בכאב שלך. תוכנית זו כוללת בדרך כלל תרופות לשיכוך כאב, ועשויה לכלול שיטות אחרות כגון דיקור סיני, מיינדפולנס ועוד. כשאת מתארת את הכאב לצוות הרפואי שלך, מומלץ להיות ספציפית ככל שאת יכולה לגבי הכאב. 

נסי לענות על השאלות הבאות:

  • איפה את מרגישה כאב?

  • איך מרגיש הכאב (האם הוא חד, עמום, שורף או פועם)?

  • האם הכאב בא והולך, או שהוא קבוע?

  • מתי מתחיל הכאב? כמה זמן הוא נמשך?

  • עד כמה הכאב גרוע, בסולם של 1 עד 10?

  • מה עוזר לך להפחית את הכאב או להעלים אותו?

  • מה גורם לכאב להחמיר?

  • האם הכאב מפריע לאכילה, שינה, פעילות גופנית או פעילויות יומיומיות אחרות?

  • כיצד משפיע הכאב על מצב הרוח והבריאות הנפשית שלך?

יכול להיות שיהיה לך נוח לתעד בכתב את רמות הכאב שלך ואת התרופה שנטלת נגדו, במחברת או באפליקציה ייעודית.

לאחר שתתחילי טיפול בכאב, שימי לב אם הכאב שלך משתפר, ואיך את מרגישה אחרי נטילת התרופה. נסי לענות על השאלות הבאות, וכך לעקוב אחרי טיב הטיפול שאת נוטלת:

  • האם תרופות נגד כאב עוזרות לך להפחית את הכאב?

  • כמה תרופה את לוקחת?

  • מתי ובאיזו תדירות את לוקחת אותן?

  • האם תרופת נגד כאב גורמת לתופעות לוואי שמטרידות אותך?

  • האם תרצי לנסות שיטות אחרות שעשויות לעזור עם הכאב שלך, כמו דיקור, מיינדפולנס, היפנוזה או דמיון מודרך?

בהתבסס על תשובותיך לשאלות אלו, הרופא שלך עשוי לשנות את סוג או כמות התרופה לכאב, או להציע הצעות אחרות.

מתי כדאי לפנות לצוות הרפואי

צרי קשר עם הצוות הרפואי שלך אם את מרגישה כאב חדש, אם הכאב שלך לא פוחת או חולף עם תרופות נגד כאבים, או אם יש לך תופעות לוואי מהתרופות נגד כאבים. כאב הוא לא משהו שאת צריכה "לסבול".

אין ליטול תרופות ללא התייעצות עם הרופא המטפל. לא רצוי להשתמש בתרופות נגד כאב באופן מתמשך ותמיד כדאי להיות מלווה על ידי מומחה כאב.

שאלות שכדאי לשאול את הצוות המטפל

  • על אילו תסמינים עליי להתקשר אליך?

  • על אילו תסמינים עליי לפנות למיון?

  • מה התרופות המומלצות עבורי לצורך הקלה על כאב?

  • אילו תופעות לוואי עלולות להיות לי מתרופות נוגדות הכאב?

  • אם הכאב לא חולף, האם אוכל לקחת מינון גבוה יותר של התרופה, או ליטול אותה בתדירות גבוהה יותר? אם כן, כמה קלחת ובאיזו תדירות?

  • האם יש מומחה כאב שאוכל לפנות אליו לייעוץ?

  • האם יש גישות אחרות בנוסף לתרופות נגד כאבים שעשויות לעזור לכאב שלי?

אנו עושות כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעות זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות ייעוץ רפואי או המלצה רפואית. אנו מעודדות את מי שחפצה בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים

1/11/24

הצטרפי אלינו לכנס המטופלות הראשון